بررسي تأثیر دوره هاي آموزشي ضمن خدمت (کوتاه مدت) بر عملكرد شغلی كاركنان شهرداری های جنوب استان آذربا
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر دوره های آموزشی ضمن خدمت (کوتاه مدت) بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری های جنوب استان آذربایجان غربی بود. که به روش توصیفی- همبستگی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شهرداری های جنوب استان آذربایجان غربی می باشند که تعداد آنها 632 نفر بود که از بین آنها بر طبق فرمول کوکران تعداد 239 نفر به صورت تصادفی طبقه ای نسبی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دوره های آموزشی استافیل بیم (2002) شامل 24 سوال و پرسشنامه عملکرد شغلی ازطریق فهرست وارسی بیرنه و همکاران (2005) و کونوی وهمکاران (1999) شامل 25 سوال استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید صاحب نظر در رشته مدیریت تایید شد. پایایی پرسشنامه ها با آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 91/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دوره های آموزشی و عملکرد شغلی، عملکرد وظیفه ای و عملکرد زمینه ای در بین کارکنان شهرداری های جنوب استان آ-غ رابطه معنی داری وجود دارد (p= 0/01) وهمچنین دوره های آموزش ضمن خدمت بر روی عملکرد شغلی، عملکرد وظیفه ای وعملکرد زمینه ای کارکنان شهرداریهای جنوب استان آ-غ تأثیر مثبت ومعنی داری دارد.
واژه های کلیدی: دوره های آموزشی، عملکرد شغلی، عملکرد وظیفه ای، عملکرد زمینه ای.
فهرست منابع
فصل دوممبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-8-سیمای آموزش ضمن خدمت بعد از انقلاب اسلامی
2-10-دلایل و ضرورت آموزش ضمن خدمت
2-13-مدلهاي گوناگون از مراحل و فرايندهاي آموزش
2-13-4- مدل مبتني بر تحول پذير بودن سازمان
2-13-5- مدل رويكرد سيستمي به آموزش
2-16-شیوه های آموزش از لحاظ ارتباط فراگیرندگان با مؤسسه آموزشی
2-17-شیوه های آموزش به لحاظ هدف
2-22-استراتژی های بهبود عملکرد
2-23-دیدگاه راهبردی درباره بهبود عملکرد
2-25-عوامل مؤثر در افزایش بهره وری و عملکرد سازمانی
2-28-سیستم های اندازه گیری عملکرد
2-33-ویژگی های نظام ارزیابی عملکرد سازمانی کارآمد
2-34-رویکردهای ارزشیابی عملکرد
3-4-نمونه آماری و شيوه گزينش نمونه ها
3-5-ابزار و روش جمع آوري اطلاعات
3-5-1 تعيین روايي ابزار اندازه گيري
3-5-2 تعيین پايايي ابزار اندازه گيري
4-2-1-ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری کارکنان
4-2-2-شاخصهای آمار توصیفی متغیرهای پژوهش
4-3-1- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش
5-2-تحلیل نتایج فرضیات و مقایسه آن با ادبیات تحقیق
5-3-نتیجه گیری از یافته های تحقیق
2-پیوست ب: خروجی های اس پی اس اس
فهرست جداول
جدول 3-1: تعداد کارکنان هریک از شهرها
جدول 3-2: تعداد افراد انتخاب شده در شهرداری های جنوب استان آذربایجان غربی
جدول (3-4) مدل عملیاتی دوره های آموزش ضمن خدمت
جدول (3-5) مدل عملیاتی عملکرد شغلی
جدول (4-1): توزیع فراوانی نمونه آماری کارکنان بر اساس جنسیت
جدول (4-2): توزیع فراوانی نمونه آماری کارکنان بر اساس سابقه کاری
جدول (4-3): توزیع فراوانی نمونه آماری کارکنان بر اساس سن
جدول (4-4): توزیع فراوانی نمونه آماری کارکنان بر اساس تحصیلات
جدول (4-5): شاخصهای آمار توصیفی متغیرهای پژوهش
جدول (4-6): نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف
جدول (4-7): آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه دورههای آموزش ضمن خدمت و عملکرد شغلی
جدول (4-8): نتایج مدل رگرسیون خطی ساده برای فرضیه اصلی
جدول (4-9): آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه دورههای آموزش ضمن خدمت و عملکرد وظیفهای
جدول (4-10): نتایج مدل رگرسیون خطی ساده برای فرضیه فرعی اول
جدول (4-11): آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه دورههای آموزش ضمن خدمت و عملکرد زمینهای
جدول (4-12): نتایج مدل رگرسیون خطی ساده برای فرضیه فرعی دوم
فهرست نمودار
نمودار (4-1): نمودار میلهای برای توزیع جنسیت نمونه آماری کارکنان
نمودار (4-2): نمودار میلهای برای توزیع سابقه کاری نمونه آماری کارکنان
نمودار (4-3): نمودار میلهای برای توزیع سن نمونه آماری کارکنان
نمودار (4-4): نمودار میلهای برای توزیع تحصیلات نمونه آماری کارکنان
فهرست اشکال
شکل (2-1) مدل توسعه منابع انسانی (یالشاک، 1983).
شکل (2-2) مدل مبتني بر تحول پذير بودن سازمان
شکل (2-3) چارچوب منشور عملکرد (رفیع زاده بقرآباد، عفتی رادیانی، رونق، 1389، ص44).
شکل (2-4) نمایشگر مدیریت عملکرد (میشل و نوبر، 1989).
شکل (2-5) ادغام در کارخانجات نوشابه سازی
شکل (2-6) مدل های بهبود عملکرد
شکل (2-7) چرخه باز خور پایه (رفیع زاده نقرآباد، عفتی داریانی و رونق، 1389، ص20).
شکل (2-8) سیستم سنجش عناصر (ایران زاده، برقی، 1388، ص18).
برچسب ها: دوره های آموزشی، عملکرد شغلی، عملکرد وظیفه ای، عملکرد زمینه ای. ,