بررسی تاثیر آموزش به شیوه ی همیاری در درس بخوانیم و بنویسیم بربهبود املا نویسی دانش¬آموزان پایه¬ی ا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر روش تدریس همیاری بر بهبود عملکرد املا در دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی شهرستان پیرانشهر شکل گرفت. برای بررسی فرضیه های پژوهش از روش شبه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهر پیرانشهر بود که در سال تحصیلی 95-94 به تحصیل اشتغال داشتند . با توجه به ماهیت تحقیق برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بدین منظور 2 مدرسه هم سطح انتخاب شد. سپس در هر مدرسه 2 كلاس بصورت تصادفی انتخاب شد كه 1 کلاس بعنوان گروه کنترل و 1 کلاس دیگر بعنوان گروه آزمایش و در هر کلاس نیز 15 نفر مورد مطالعه قرار گرفت. برای گرد آوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی املا استفاده گردید.آزمون پیشرفت تحصیلی املا با طرح جدول مشخصات و نظرات کارشناسآموزش ابتدایی منطقه و دو نفر از سرگروه های درسی پایه ی اول شهرستان تدوین و اصلاح گردید. با در نظر داشتن این شرایط، این آزمون از روایی لازم برخوردار بوده است.برای بدست آوردن پایایی این آزمون، ابتدا در نمونه ای 30 نفری از دانش آموزان پایه ی اول که مشمول نمونه ی آماری تحقیق نمی باشند، اجرا گردید. بعد از اجرا و اصلاح آزمون ها، با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ پایایی آزمون محاسبه شد. که پایایی آن (81/=α) برآورد گردید. پس از بررسی پیش فرضهای لازم از تحلیل کوواریانس برای مقایسه گروهها استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که روش تدریس همیاری بر بهبود عملکرد املا در دانش آموزان دختر و پسر تاثیر مثبت و معنا داری داشته است ( 01/0 P<) .همچنین با مقایسه گروههای آزمایشی دختران با پسران مشاهده شد که دختران میزان پیشرفت بیشتر و معناداری را نسبت به پسران تجربه کرده اند( 01/0 P<). در نهایت بر اساس نتایج بدست آمده، پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی مطرح گردیده است.
2-4-1 طبقه بندی الگوهای تدریس17
2-7 پایه های نظری روش آموزش همیاری22
2-7-1 نظرية اجتماعي- فرهنگي ویگوتسکی22
2-7-3يادگيري مسئله محور/ آموزش مرجعي23
2-7-5 نظرية انعطافپذيري شناختي25
2-7-8 نظریه شناخت مبتني بر موقعيت26
2-7-9 نظرية يادگيري خود تنظيم/فراشناخت27
2-8 ویژگی های یادگیری از طریق همیاری28
2-8-1ویژگی های یادگیری از طریق همیاری از نظر جانسون و جانسون28
2-8-2 ویژگی های یادگیری از طریق همیاری از نظر استال30
2-8-3 ویژگی های یادگیری از طریق همیاری از نظر کاگان31
2-8-4 ویژگی های یادگیري از طریق همیاری از نظر میلیس31
2-8-5 مشخصههای یادگیري از طریق همیاری از نظر جاکوبز، پاور و اینن32
2-8-6 ویژگیهای کلاسهای با روش یادگیری از طریق همیاری از نظرکاهالان و کلارک32
2-9-1يادگيري گروهي دانش آموزي33
2-9-2 كمك به اعضاي گروه جهت حل يك مشكل و يا تفهيم مطالب درسي35
2-9-2-1ده مرحله ساده در اجراي كمك به اعضاي گروه جهت حل يك مشكل36
2-9-4 يادگيري با مشورت اعضاي گروه38
2-11 مراحل نوشتن و یادگیری آن41
2-14 اهداف کلی املا در دوره ابتدایی44
2-15 اصول کلی آموزش املا در دروه ابتدایی45
2-16 مشکلات آموزش املای فارسی46
2-17 روش های مختلف املا در دوره ابتدایی47
2-18 مقایسه روش های املای تقریری(سنتی) و املا به شیوه همیاری50
2-18-1محاسن املاي تقریري(سنتی)50
2-18-3محاسن املا به شیوه همیاری52
2-18-4 معایب املاي به شیوه همیاری53
3-4 روش نمونه گیری و حجم نمونه61
4-3 بررسی فرضیههای تحقیق وارائه نتایج68
5-3 بیان کلی نتایج پژوهش به تفکیک فرضیه های اصلی76
5-3-1 نتایج بررسی فرضیه ی اول پژوهش76
5-3-2 نتایج بررسی فرضیه دوم پژوهش78
5-3-2 نتایج بررسی فرضیه سوم پژوهش79
فهرست جداول
جدول شماره3- 1 طرح پژوهشی تحقیق60
جدول شماره4- 1 ویژگی های جمعیت شناختی گروه آزمایش و گواه65
جدول شماره4- 2 میانگین و انحراف استاندارد نمره پیشرفت املا در گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت66
جدول شماره4- 3 آزمون سمیرنف کولموگروف برای بررسی طبیعی بودن توزیع نمرات در دختران و پسران68
جدول شماره4- 4 نتایج آزمون لوین برایبررسی همگنی واریانس در پس آزمون گروههای آزمایشی دختران و پسران69
جدول شماره4- 7 نتایج آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس در پس آزمون بر اساس جنسیت72
جدول شماره4- 8 نتایج تحلیل کوواریانس آزمون پیشرفت املا بر اساس جنسیت شرکت کنندگان73
فهرست اشکال و نمودار