2 شاپ می 1 ثبت آگهی رایگان ماشین در بوق 3 خرید از فروشگاه پرزگیر دوکاره arso لوازم آشپزخانه دکوراسیون پرزگیر لباس mic آشپزخانه قیمت امروز ماشین بوق
حذف در پنل کاربری [X]
بررسی تاثیر آموزش به شیوه ی همیاری در درس بخوانیم و بنویسیم بربهبود املا نویسی دانش¬آموزان پایه¬ی ا

بررسی تاثیر آموزش به شیوه ی همیاری در درس بخوانیم و بنویسیم بربهبود املا نویسی دانش¬آموزان پایه¬ی ا

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر روش‌ تدریس همیاری بر بهبود عملکرد املا در دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی شهرستان پیرانشهر شکل گرفت. برای بررسی فرضیه های پژوهش از روش شبه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهر پیرانشهر بود که در سال تحصیلی 95-94 به تحصیل اشتغال داشتند . با توجه به ماهیت تحقیق برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بدین منظور 2 مدرسه هم سطح انتخاب شد. سپس در هر مدرسه 2 كلاس بصورت تصادفی انتخاب شد كه 1 کلاس بعنوان گروه کنترل و 1 کلاس دیگر بعنوان گروه آزمایش و در هر کلاس نیز 15 نفر مورد مطالعه قرار گرفت. برای گرد آوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی املا استفاده گردید.آزمون پیشرفت تحصیلی املا با طرح جدول مشخصات و نظرات کارشناس­آموزش ابتدایی منطقه ­و دو نفر از سرگروه های درسی پایه ی اول شهرستان تدوین و اصلاح گردید. با در نظر داشتن این شرایط، این آزمون از روایی لازم برخوردار بوده است.برای بدست آوردن پایایی این آزمون، ابتدا در نمونه ای 30 نفری از دانش آموزان پایه ی اول که مشمول نمونه ی آماری تحقیق نمی باشند، اجرا گردید. بعد از اجرا و اصلاح آزمون ها، با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ پایایی آزمون محاسبه شد. که پایایی آن (81/=α) برآورد گردید. پس از بررسی پیش فرضهای لازم از تحلیل کوواریانس برای مقایسه گروهها استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که روش تدریس همیاری بر بهبود عملکرد املا در دانش آموزان دختر و پسر تاثیر مثبت و معنا داری داشته است ( 01/0 P<) .همچنین با مقایسه گروههای آزمایشی دختران با پسران مشاهده شد که دختران میزان پیشرفت بیشتر و معناداری را نسبت به پسران تجربه کرده اند( 01/0 P<). در نهایت بر اساس نتایج بدست آمده، پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی مطرح گردیده است.

فهرست مطالب

فصل اول. 1

1-1مقدمه. 2

2-2بیان مسئله. 3

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 6

1-4 اهداف پژوهش... 9

1-4-1هدف کلی.. 9

1-4-2اهداف جزیی.. 9

1-5 فرضیه های پژوهش... 9

1-6 تعاریف متغیرهای پژوهش... 10

1-6-1 تعاریف مفهومی.. 10

روش تدریس همیاری.. 10

1-6-2تعاریف عملیاتی.. 11

الگوی همیاری.. 11

بخوانیم و بنویسیم. 11

فصل دوم. 12

فصل دوم. 12

2-1مقدمه. 13

2-2 تدریس... 14

2-2-1معنی و مفهوم تدریس... 14

2-3 تعریف روش تدریس... 16

2-4 الگوی تدریس... 16

2-4-1 طبقه بندی الگوهای تدریس... 17

2-5 مفهوم یادگیری همیاری.. 18

2-6 تعاریف یادگیری همیاری.. 20

2-7 پایه های نظری روش آموزش همیاری.. 22

2-7-1 نظرية اجتماعي- فرهنگي ویگوتسکی.. 22

2-7-2 نظرية ساخت‌گرايي.. 23

2-7-3يادگيري مسئله محور/ آموزش مرجعي.. 23

2-7-4 نظریه شناخت شراكتي.. 24

2-7-5 نظرية انعطاف‌پذيري شناختي.. 25

2-7-6 نظرية كارآموزي شناختي.. 25

2-7-8 نظریه شناخت مبتني بر موقعيت.. 26

2-7-9 نظرية يادگيري خود تنظيم/فراشناخت.. 27

2-8 ویژگی های یادگیری از طریق همیاری.. 28

2-8-1ویژگی های یادگیری از طریق همیاری از نظر جانسون و جانسون. 28

2-8-2 ویژگی های یادگیری از طریق همیاری از نظر استال. 30

2-8-3 ویژگی های یادگیری از طریق همیاری از نظر کاگان. 31

2-8-4 ویژگی های یادگیري از طریق همیاری از نظر میلیس... 31

2-8-5 مشخصه‌های یادگیري از طریق همیاری از نظر جاکوبز، پاور و اینن.. 32

2-8-6 ویژگی‌های کلاس‌های با روش یادگیری از طریق همیاری از نظرکاهالان و کلارک.. 32

2-9 روش های یادگیری همیاری.. 33

2-9-1يادگيري گروهي دانش آموزي.. 33

2-9-2 كمك به اعضاي گروه جهت حل يك مشكل و يا تفهيم مطالب درسي.. 35

2-9-2-1ده مرحله ساده در اجراي كمك به اعضاي گروه جهت حل يك مشكل. 36

2-9-3 تحقيقات گروهي.. 38

2-9-4 يادگيري با مشورت اعضاي گروه 38

2-10مهارت‌های زبان‌آموزی.. 39

2-10-1 مهارت صحبت کردن. 40

2-10-2 مهارت‌گوش‌دادن. 40

2-10-3 مهارت خواندن. 41

2-10-4 مهارت نوشتن.. 41

2-11 مراحل نوشتن و یادگیری آن. 41

2-12 املا. 42

2-13 اهمیت املا. 43

2-14 اهداف کلی املا در دوره ابتدایی.. 44

2-15 اصول کلی آموزش املا در دروه ابتدایی.. 45

2-16 مشکلات آموزش املای فارسی.. 46

2-17 روش های مختلف املا در دوره ابتدایی.. 47

2-18 مقایسه روش های املای تقریری(سنتی) و املا به شیوه همیاری.. 50

2-18-1محاسن املاي تقریري(سنتی) 50

2-18-2معایب املاي تقریري.. 51

2-18-3محاسن املا به شیوه همیاری.. 52

2-18-4 معایب املاي به شیوه همیاری.. 53

2-19 تحقیقات انجام یافته. 53

2-19-1 تحقیقات داخلی.. 53

2-19-2 تحقیقات خارجی.. 55

2-20جمع بندی و نتیجه گیری.. 56

فصل سوم. 58

فصل سوم. 58

3-1 مقدمه. 59

3-2 روش تحقیق.. 59

3-2-1 طرح پژوهشی تحقیق.. 59

3-3جامعه آماري.. 60

3-4 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 61

3-5 ابزارجمع آوري اطلاعات.. 61

3-6 روایی و پایایی ابزارها 62

3-6-1 روايي.. 62

3-6-2 پایایی.. 62

3-7 شیوه ی اجرا 62

3-8 روش تحلیل داده ها 63

فصل چهارم. 64

4-1مقدمه. 65

4-2 تحلیل توصیفی دادهها 66

4-3 بررسی فرضیههای تحقیق وارائه نتایج. 68

4-3-1 فرضیه اول پژوهش... 70

4-3-2 فرضیه دوم پژوهش... 71

4-3-3 فرضیه سوم پژوهش... 72

فصل پنجم. 74

5-1 مقدمه. 75

5-2 خلاصه ی پژوهش... 75

5-3 بیان کلی نتایج پژوهش به تفکیک فرضیه های اصلی.. 76

5-3-1 نتایج بررسی فرضیه ی اول پژوهش... 76

5-3-2 نتایج بررسی فرضیه دوم پژوهش... 78

5-3-2 نتایج بررسی فرضیه سوم پژوهش... 79

5-4پیشنهادها 80

5-4-1 پیشنهادهای کاربردی.. 80

5-4-2پیشنهادهای پژوهشی.. 81

5-5 محدودیت های پژوهش... 82

منابع. 84

منابع فارسی.. 85

منابع خارجی : 89

پیوست ها 90


فهرست جداول

جدول شماره3- 1 طرح پژوهشی تحقیق.. 60

جدول شماره4- 1 ویژگی های جمعیت شناختی گروه آزمایش و گواه 65

جدول شماره4- 2 میانگین و انحراف استاندارد نمره پیشرفت املا در گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت.. 66

جدول شماره4- 3 آزمون سمیرنف کولموگروف برای بررسی طبیعی بودن توزیع نمرات در دختران و پسران. 68

جدول شماره4- 4 نتایج آزمون لوین برایبررسی همگنی واریانس در پس آزمون گروههای آزمایشی دختران و پسران. 69

جدول شماره4- 5 نتایج تحلیل کوواریانس آزمون پیشرفت املا در گروه آزمایشی (همیاری) وگواه (سنتی) در دختران. 70

جدول شماره4- 6 نتایج تحلیل کوواریانس آزمون پیشرفت املا در گروه آزمایشی (همیاری) وگواه(سنتی) در پسران. 71

جدول شماره4- 7 نتایج آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس در پس آزمون بر اساس جنسیت.. 72

جدول شماره4- 8 نتایج تحلیل کوواریانس آزمون پیشرفت املا بر اساس جنسیت شرکت کنندگان. 73

فهرست اشکال و نمودار

نمودار شماره4- 1 مقایسه میانگین نمرات گروههای آزمایش وگواه در پیش آزمون-پس آزمون املا در دختران و پسران. 67


قیمت : 20000 تومان
وزن :
????