بررسی تاثیر خانواده بر رشد اجتماعی دانش آموزان شهرستان پیرانشهر
چکیده
این تحقیق به منظور بررسی تأثیر خانواده بر رشد اجتماعی دانشآموزان دورهی متوسطهی شهرستان پیرانشهر انجام شده است که در آن متغیرهایی از قبیل ساختار قدرت خانواده، مرزهای خانواده، تضاد والدین با یکدیگر، بدرفتاری والدین با فرزندان، سبکهای تربیتی و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی والدین بررسی شده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه اجرا شده است که 625 نفر از دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. نتایج به دستآمده از تحقیق نشان داد که متغیرهای مرزهای خانواده (گسسته، مشخص و به هم تنیده)، ساختار قدرت خانواده و سبک تربیتی دموکراتیک با رشد اجتماعی دانشآموزان همبستگی مستقیم و معناداری داشتهاند. همچنین متغییرهای سبکهای تربیتی اقتدارطلبی، بیمسئولیتی، بدرفتاری والدین با فرزندان و تضاد والدین با هم با رشد اجتماعی دانشآموزان همبستگی معکوس و معناداری داشتهاند. متغیرهای پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی والدین و سبک تربیتی سهلگیرانه با رشد اجتماعی دانشآموزان رابطهای نداشتهاند. نتایج تحلیل «رگرسیونی» نیز نشان داد که متغیرهای مرزهای خانواده، ساختار قدرت خانواده و بدرفتاری والدین با فرزندان با هم تأثیر مستقیم و معناداری بر رشد اجتماعی دانشآموزان داشته اند.
بیان مسئله
از نظر جامعه شناسان یک پدیده زمانی به مسئلهی اجتماعی تبدیل میشود که بخش وسیعی از افراد جامعه را دربر گیرد و اکثر افراد از آن رنج ببرند. امروزه ناسازگاری، بیمسئولیتی، عدم رعایت هنجارهای اجتماعی، همکاری و مشارکت جوانان از جمله نگرانیهای عمدهای است که در محافل مختلف علمی مورد بحث قرار گرفته است که همایشهای مختلف آسیبشناسی جوانان نمونهای از آن است. عدم سازگاری جوانان ناشی از جامعه پذیری ناقص و عدم رشد اجتماعی کافی آنهاست که موجب شده است افراد نتوانند قواعد رفتارهای اجتماعی را فرا گیرندبرچسب ها: تاثیر خانواده ، رشد اجتماعی ، دانش آموز ,